Totaal aantal pageviews

maandag 13 december 2010

Zwart fluweel

Ik lig op mijn zwartfluwelen bank, kussentje onder mijn hoofd, kussentje onder mijn knieën. Een dekentje over mijn benen, een boek opengeslagen in  mijn handen. Naast me, op het kleine ronde tafeltje met de koperen rand, ligt de telefoon. Ik luister naar de cd met 'Sleeping Beauties." Golden Oldies. Het leven is goed. Vandaag ben ik dan officieel 65.
Ik ben alleen, mijn man is elders bezig. Het feest gisteren was een groot succes, ik ben dankbaar voor alle lieve mensen om me heen. Ik mijmer wat over de betekenis van het 65 jaar zijn. Het betekent voor mij definitief het stokje overleveren aan de jongere generatie. Als ik stuk voor stuk mijn kinderen en kleinkinderen de revue laat passeren weet ik dat ik dat met een gerust hart kan doen.
Er is van alles mis in deze tijd, maar ik heb vertrouwen in de komende generaties, zij zullen oplossingen vinden voor  de problemen waar ze voor komen te staan. Ik heb mijn aandeel geleverd en mag nu van alles en hoef eigenlijk niets meer. De vrijblijvendheid hiervan is bevrijdend maar ook beangstigend. Het moet niet stranden in het 'niets'.
De telefoon gaat, het is mijn oude tante die kort geleden haar man verloren heeft na bijna 60 jaar samen geweest te zijn. Ze wil me feliciteren en bedanken dat ik op de  begrafenis was. Ze probeert opgewekt en sterk te klinken maar tegen het eind van het gesprek vertelt ze wel hoe leeg en eenzaam het geworden is. Ik sprak wat begrijpends en bemoedigens. Toen ik de telefoon had neergelegd greep het me aan en kon ik de tranen niet binnenhouden, zoveel leed, zoveel verdriet. En, wat staat mij nog te wachten?
Ik keek naar buiten en zag grote wollige sneeuwvlokken naar beneden dwarrelen, tijd voor actie, ik moet onze zwart fluwelen kat gaan binnenlaten zodat hij niet onder sneeuwt.

8 opmerkingen:

  1. Van harte gefeliciteerd, goed dat het feest een succes was.

    En over wat er nog komt... Daar denk ik ook wel eens aan. Het lijkt me heel erg als je man overlijdt. Al heb je het geluk 60 jaar samen te zijn geweest. Misschien juist dan, want wat heeft je tante nu nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gefeliciteerd Heksenbezem! mooie mijmering over de stand van zaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me een echt mijmerbankje, die zwarte fluwelen. Mijmeren over het leven, wat het bracht en wat het haalde en wat dat met ons doet. Ik hoop nog vele mooie mijmeringen.

    Liefs, Haagje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf denk ik weleens het laatste stukje moest wat gemakkelijker zijn. Aan de ene kant is dat ook wel zo, net zoals je zegt je hoeft niets meer, maar zoals een oude dame eens tegen mij zei, er gaat van alles af en er komt niks meer bij. Daar kan je alles in vangen. Dus was ik fout gisteren met de felicitatie. Dan nu nog eens gefeliciteerd. Fijn dat het feest geslaagd was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "mag nu van alles en hoef eigenlijk niets meer. De vrijblijvendheid hiervan is bevrijdend maar ook beangstigend. Het moet niet stranden in het 'niets".
    Daarmee heb je perfect verwoordt waar ik in mijn hart zo bang voor ben. Ik houd ook binnenkort op met werken en ben heel onzeker over hoe dan verder...
    Lijkt een luxe probleem maar het antwoord is toch wel heel essentieel voor de komende periode.
    Nogmaals proficiat; fijn dat je feest zo leuk was.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Nu "mag"je alleen maar. Maar dat moet je leren.
    Lekker genieten en neem de tijd voor de veranderingen.

    Mooie mijmeringen.....

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van harte meis....geniet van het leven en sta niet teveel stil bij wat jij misschien nog moet mee maken. Wie dan leeft wie dan zorgt.
    liefs van Romy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allemaal bedankt voor jullie lieve felicitaties en reacties.

    BeantwoordenVerwijderen