Totaal aantal pageviews

maandag 18 oktober 2010

Opruimen

Ik ben al een half jaar gestaag aan het opruimen.Het heeft met de leeftijd te maken denk ik. Een nieuwe periode breekt aan, alle ballast van het verleden moet opgeruimd worden.Mijn kinderen zijn er niet zo blij mee. De zolder stond voor driekwart vol met hun oude spullen. Het lukte niet om ze zelfstandig aan het uitzoeken te krijgen, dus elke keer als ze op bezoek kwamen haalde ik een doos naar beneden om gezamenlijk te besluiten of iets weg kon, of ze het mee wilde nemen of dat ik het toch nog even wilde bewaren. Wat weg kon ging naar de weggeef tafel of naar de kleinkinderen, ze waren erg selectief in wat ze mee wilden nemen, sommige dingen werden weggegooid en veel ging toch weer 'tijdelijk' naar zolder.

Opruimen in samenhang met consuminderen heeft iets tegenstrijdig. Je bewaart spullen onder andere omdat je denkt dat ze later misschien nog eens van pas komen en je dan geen nieuwe hoeft te kopen. Aan de andere kant,soms vergeet je gewoon dat je iets nog ergens heb liggen of anders wel waar. Bovendien ben ik nu zo gericht op minder spullen hebben, dat ik ook erg aarzel voor ik iets nieuws aanschaf.

Ik heb dus net twee zakken vol kleren in de Leger des heils container gegooid, ook al dacht ik tijdens het uitzoeken dingen als 'dit is een leuk stofje voor een kinderjurkje, poppekleertje, bekleding poppewieg, misschien val ik toch nog eens veel af' enzovoort. Het enige wat ik ervan bewaard heb is twee wit batisten bloesjes, van die stof ga ik zakjes maken die ik vul met de lavendelzaadjes die ik afgelopen zomer geplukt heb. Dat zijn dan leuke kadootjes om aan de mensen om me heen te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten