Totaal aantal pageviews

maandag 11 oktober 2010

Nieuwe keuken.

Al jaren ben ik met vlagen op zoek naar een nieuwe keuken. De deurtjes zijn uit mijn oude gevallen, daar hangen nu blauw-geruite gordijntjes voor, en de middenstijl onder het aanrecht is aan het verpulveren. Steeds dorst ik op het laatste moment zo'n grote aanschaf niet aan.Een paar dagen geleden kwam ik met een afgeladen boodschappen karretje van de Dirk af gezeuld en besloot ik ineens om eens het kleine keukenzaakje waar ik altijd bijna langs kom binnen te stappen. Ik trok mijn oude boodschappenkar moeizaam over de drempel, knikte naar de keukenman, die aan de telefoon was en keek wat rond. Ik wilde al weer weggaan toen hij naar me toe kwam en vroeg of hij me kon helpen. ik vertelde hem mijn verhaal waarop hij ineens inviel met, ik heb hier nog een keuken staan voor 3.000 euro. dat is heel veel geld natuurlijk, maar voor een nieuwe keuken van 4meter lang, voorzien van alle apparatuur, wist ik door al mijn eerdere onderzoekingen, dat ik op een koopje gestuit was. Mijn man is dezelfde dag ook gaan kijken, was ook enthousiast en de volgende dag hebben we de knoop doorgehakt en zijn we tot aanschaf over gegaan. Ik ben hartstikke blij, er komt wel een fikse deuk in mijn spaargeld, maar straks kan ik wel mijn goedkope maaltijden in een supermooie keuken klaarmaken, en dat proef je!

Om al dat geld terug te verdienen hier een recept voor soep, voor bijna niks.
Tomatensoep.
Versnipper een grote ui, en een flinke teen knoflook en bak die langzaam op een laag vuurtje glazig in een flinke scheut olijfolie. Voeg de inhoud van een klein blikje tomatenpuree toe en bak dat even goed mee. Dan aanvullen met kokend water tot ongeveer een liter, veg. bouillonpoeder erbij en nog een tijdje zachtjes laten doorkoken. Dan even de staafmixer erop, maar dat hoeft niet.
Ik had nog een half bekertje crème fraiche en op mijn balkon staat nog een flinke pol platte peterselie. Dus bij het opdienen heb ik daar een flinke klodder van in elke soepkop gedaan, rijkelijk peterselie erover gestrooid, stukken van mijn zelfgebakken volkorenbrood erbij geserveerd met roomboter met als resultaat dat mijn man en onze zoon die bij ons at, waarderende opmerkingen maakten over de soep en ik niet vertelde dat die waarschijnlijk niet meer dan 10 cent per kop had gekost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten